Norsk Friluftsliv
Redesign av nettsidene til Norsk Friluftsliv
Utfordring:
Nettsider som styrker friluftslivets posisjon i samfunnet
Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 19 store frivillige friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og nær 5000 lag og foreninger. De er arrangør for mange arrangement i hele landet, og ønsket en kalender som kunne bidra til at flere kunne oppleve friluftslivets gleder. De ønsket også å kunne gjenbruke design til andre nettsider som de også forvalter, blant annet Friluftslivets år.
Løsning: Designe komponenter og stiler som lett kunne gjenbrukes til andre profiler
Vi identifiserte brukeroppgaver, målgrupper og selskapsmål, jobbet med kjernesidene som utgangspunkt, brukertestet på ekte brukere, og designet for å sikre optimal funksjonalitet for Norsk Friluftsliv sine kjerneområder. Løsningen har blitt brukervennlige og universelt utformede nettsider, samtidig som den visuelle identiteten har fått seg et kraftig løft.
"Friluftsglede for flere – oftere”
Norsk Friluftsliv ønsket en nettside som i større grad bidro til å forsterke visjonen deres om “Friluftsglede for flere – oftere”. De ønsket et design som virket samlende for friluftsliv og frivillighet, og som gav tydelige assosiasjoner til at Norsk Friluftsliv kjemper friluftslivets og naturens sak. Tanken bak designet har vært å formidle innhold på en inspirende og mer brukervennlig måte for leserne, som har svært ulike oppgaver når de oppsøker nettstedet. Noen leter etter et arrangement, andre skal laste ned materiell og noen skal lese seg opp på allemannsretten.
Funksjon og brukervennlighet
I arbeidet med å designe nettsidene identifiserte vi hvilke brukeroppgaver som brukerne forventet kunne løses gjennom Norsk Friliftsliv, og hadde fokus på å lage et design og sikre funksjonalitet som var optimalisert for disse. En viktig oppgave var også å designe en arrangementsoversikt for alle arrangement i Norge som var lett å orientere seg i, hadde gode filtreringsmuligheter og muligheter for søk.