Raftostiftelsen
Hvert år utdeles Raftoprisen, og det merkes over hele byen.
Utfordring:
Hvordan fortelle om menneskerettsarbeid til folk i farten?
Raftostiftelsen deler hvert år ut en pris til personer eller organisasjoner som arbeider for menneskerettigheter over hele verden.
Fra Raftopris-mottakeren annonseres og frem til prisutdelingen, preges byen med tankevekkende budskap.
Løsning: Engasjere og lyse opp høstmørket
Å fortelle om menneskerettsarbeid til folk i farten er ikke lett. Det er derfor skrevet tekster som skal være lette å oppfatte, som kan leses på farten, og som ikke henvender seg til en enkelt målgruppe.
Menneskerettigheter gjelder oss alle; unge, gamle, bergensere og innflyttere. Målet er å engasjere. Les, tenk, og ta bevisste valg om det du bryr deg om!
Bergen er mørk og våt i November, og vi brukte farger som lyste opp i høstmørket. Kampanjen utspilte seg på mange av byens flater. På små asfaltfolier, store folieringer på Sundt og pumpehuset, og digitale skjermer på togstasjonen, universiteter, skoler og DNS.
I tillegg ble kampanjen videreført i sosiale medier, på plakater, og store bokser med budskap ble satt ut i bybildet for å trekke oppmerksomhet.
Dette har vi levert:
- Design
- Visuell identitet
- Designsystem
- Design for fysiske flater