Hopp til innhold

BOB styreportal

Brukervennlig verktøy for styremedlemmer i boligbyggelagene.

Utfordring:
Hvordan dekke behovene til brukerne?

Noen av de viktigste digitale tjenestene BOB leverer er styreportalen, som styremedlemmer i BOB-boliger bruker til sine arbeidsoppgaver, og appen for beboere og medlemmer.

Løsning: Involvere brukerne i designprosessen

Vi lagde et komplett og brukervennlig verktøy til styrene, redesignet og videreutviklet appen, og sørget for at kommunikasjon og interaksjon på tvers av disse går sømløst.

For å se de helhetlige sammenhengene gjennomførte vi intervjuer, brukerforum og brukertester kontinuerlig i prosessen.

Vi har snakket med og fått tilbakemelding fra eksterne brukere som beboere, medlemmer og styremedlemmer i tillegg til interne rådgivere, foretningsførere og kundekontakter.

Vi lagde et designsystem for å bevare merkevaren på tvers av alle flater og for å kunne gi brukerne en helhetlig og brukervennlig opplevelse i de digitale tjenestene til BOB.

I dashboardet ligger den viktigste informasjonen styremedlemmene trenger å ha oversikt over i hverdagen. Som for eksempel økonomiske nøkkeltall, forsikringsdetaljer, tilgang til andre styremedlemmer og borettslagets gjeldende regler og vedtekter. 

Styret kan til en hver tid enkelt ha oversikt over økonomien til borettslaget. All informasjon er samlet og prioritert opp mot de viktigste brukeroppgavene. 

I BOB-appen kan beboerne booke gjesteleiligheter og andre fellesfordeler. De kan enkelt ha dialog med styret, se medlemsfordelene sine og ha oversikt over faktura.

Jobben vant to priser under SRF Kuben 2023: Beste digital design og beste tjenestedesign. 

Juryen begrunner seieren med at dette arbeidet treffer spikeren på hodet i hva tjenestedesign er og hva man burde strebe etter når vi lager digitale løsninger for våre kunder.

SRF kårer hvert år de beste kreative arbeidene som er laget på Vestlandet.

Dette har vi levert:

  • Tjenestedesign
  • Brukertesting
  • Interaksjonsdesign
  • Appdesign
  • Dashboarddesign
  • Designsystem

Resultatet ble en ny styreportal som dekker styrenes behov og en app som gir medlemmene og beboerne den informasjonen de trenger.

Vil du også lage løsninger som fungerer for brukerne? La oss ta en prat!

Alice Holm

Alice Holm

Prosessledelse og tjenestedesign

alice.holm@trebergen.no

478 57 999

Stine Olsen Helland

Stine Olsen Helland

Design og tjenestedesign

stine.helland@trebergen.no

902 39 600

Andrea Karlsen

Andrea Karlsen

Teknologi og design

andrea.karlsen@trebergen.no

414 40 457